Amandala Ngawethu! (power to the people)

Måste vara rätt trist att kika in här och endast mötas av en massa bilder, men jag vet egentligen inte vad jag ska skriva. Klickar runt på nätet, fyller skolväskan full med biblioteksböcker om Sydafrika, Nelson Mandela, Desmond Tutu, apartheid, you name it. Skrattar och gråter om vart annat och längtar efter att få komma iväg. Ju mer jag läser, ser och hör, desto mer vill jag åka. Inser mer och mer hur spännande Sydafrika är, vilken historia, vilket folk.... Hmm... Jag har verkligen kärat ner mig i Afrika överhuvudtaget.

Som vissa kanske förstått av föregående inlägg har jag snöat in mig på apartheid. Läser en bok om det just nu, det som slår mig mest är hur otroligt lite man får höra om apartheid och Sydafrikas berättelse.... Det måste vara den mest sinnessjuka politiken efter nezisternas (ord snodda från Mandela :-)), men ändå visste jag jättelite om det innan jag maniskt började söka info om Regnbågsnationen i söder. Jag kan inte minnas att vi läst om det i skolan någon gång.... Hmh... Tur är det väl i alla fall att undervisningen om förintelsen finns kvar, det känns ju som att den är på vippen att avskaffas den med (får man höra fårn vissa håll?!)?! Skandal.

Enligt apartheidlagarna var det ett brott för en afrikan att vara arbetslös. Det var ett brott att åka med de vitas bussar, gå på de vitas biografer (inte för att det fanns några för svarta i någon anmärkningsvärd utsträckning, som så mycket annat), gå på vitas offentliga toaletter, driva egna företag... Det var ett brott att sälja något egettillverkat för att dryga ut sin familjs minimala inkomster... Ett brott för afrikaner att bosätta sig i "fel" område... Oändligt många kopplingar till judarnas situation när Hitler hade makten, eller hur...? Och Sydafrika blev inte fritt förrän 94, när det varit allmänt känt hur länge som helst att 6 miljoner judar eller fler mördades i förintelsen som resultat av den sinnessjuka politiken... Ändå fortfatte samma typ av politik i en annan del av världen. 



"Det är regeringen och inte jag som borde sitta i förhörsbåset"


Kommentarer
Postat av: Matilda

Sunda värderingar, tycker jag.



Inte.

2010-03-25 @ 06:59:48
URL: http://slondance.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0